bg Понеделник - Петък 09:00-18:00
Имейл: office@mediaposthitmail.bg Телефон: +359 2 962 86 29
bg Понеделник - Петък 09:00-18:00
Имейл: office@mediaposthitmail.bg Телефон: +359 2 962 86 29

Как да се справите по-лесно с предстоящата криза: 10 кратки съвета

Бъдете по-добрата версия на себе си в тежките времена

Да управляваш бизнес, когато светът около теб се разпада

Живеем в наистина плашещи времена. За никого не е тайна, че през следващите месеци почти всеки бизнес ще трябва неистово да се бори за оцеляването си. Страхът от това, което се случва в момента, безпокойството от неизвестното и пълната липса на сигурност за бъдещето не ни дават и минута спокойствие. По-голямата част от хората не знаят дали ще имат работа още през следващата седмица или следващия месец…

При такива условия не е никак странно, че много собственици и служители на компании губят почва под краката си. Когато реалността около всички нас се разпада със светкавична скорост, е много трудно напълно да осъзнаем с какво трябва да се преборим. Още по-трудно е да имаме ясна визия за това, което искаме да постигнем и как ще го направим.

Самореализиращото се пророчество

В психологията има ефективна форма на терапия, позната като „Приемане и ангажиране“. Тя стъпва върху идеята за психологическата гъвкавост. При нея се избягват определени емоции и мисли, за да може лекуваният по-ангажирано да се доближава до поставените от самия него цели.

В момента нашият живот е драстично променен. Ситуацията с COVID-19 е силно доказателство за това, че контекстът надделява над съдържанието. Но точно тук идва и нашата отговорност да контролираме контекста. Дори когато светът около нас се променя по такъв брутален начин, все още имаме огромен контрол върху личния си контекст. Можем да контролираме върху какво ще фокусираме вниманието си и какво избираме да пропуснем.  

Днес сме преки свидетели на това, което социологът Уилям Томас формулира през далечната 1928 г.: Ако хората определят ситуациите като реални, те са реални в своите последици.“ С други думи, ако повечето хора са решили, че ще настъпи огромна и вероятно невиждана по мащабите си рецесия, е напълно вероятно да се случи точно това.

Наистина, за рецесия се говори усилено от известно време. Ситуацията с коронавируса, обявената пандемия и затворените граници и градове по-скоро напомнят на сюрреалистичен филмов сценарий. Но те най-вероятно ще изиграят ролята на катализатор за един шокиращ срив, сравним по мащабите си само с най-черните периоди на икономическата история. И още по-вероятно това ще е в резултат на избора на много хора да гледат на случващото се по един доста неподходящ за повечето от нас начин. Ако трябва да го кажем по друг начин, избрали сме да следваме неправилните емоции и мисли.

Какво да направите в този случай?

В подобна ситуация са били компаниите и след събитията от 11 септември в САЩ. Тогава екип от консултанти, водени от Дан Съливан, получават на пръв поглед странна задача. Клиентите им възлагат разработването на кратък наръчник. Той трябва да съдържа ясни препоръки за това как бизнесът може да преодолее кризата по-лесно.

Вероятно много компании изпитват същото тревожно усещане и днес. Затова в Медияпост Хит Мейл решихме да Ви припомним тези препоръки. Разбира се, ще ги пречупим през собствената си гледна точка и доколкото можем ще ги адаптираме към българската реалност.

Ето какво можете да направите, за да преодолеете по-лесно бизнес проблемите, породени от настъпващия по цял свят COVID-19. Описаните по-долу десет стратегии ще Ви помогнат да се фокусирате върху възможностите, които възникват за Вас, когато светът става все по-турбулентен. Надяваме се, че ще откриете в тях достатъчно подкрепа за своите креативност, начин на комуникация и действия в следващите месеци. Моля, чувствайте се свободни да ги споделите със своите близки и колеги.

1. Забравете за себе си и се фокусирайте върху останалите

Несигурността може да Ви накара да се затворите в себе си, да се чувствате безпомощни и да се изолирате от останалите, не само физически. Най-добрият отговор за това състояние е да забравите за себе си. Вместо това наблегнете върху изграждането на по-здрави връзки с хората около Вас – близки, приятели, колеги и партньори. Помогнете на колкото можете повече от тях да преобразуват негативните си емоции от създалата се ситуация в положителни мисли. И колкото повече допринасяте за това, толкова по-добре ще се чувствате самите Вие. Ще бъдете източник на увереност за всички останали.

Точно с такава цел създадохме нова група във Facebook – Съвети и добри практики в подкрепа на българския бизнес. Там ще се опитаме да помогнем с конкретни и приложими съвети на всеки бизнес, който изпитва затруднения в общуването си с клиентите в настоящия тежък период.

2. Наблегнете на взаимоотношенията, а не на наличностите

Да, много от Вас сигурно имат продукти на склад, които просто си стоят там. В трудни периоди е нормално хората да са притеснени за нещата, които са в техния непосредствен обсег – като стока, работа, служебни придобивки и др. Ако работите в сферата на услугите пък е напълно вероятно много от клиентите Ви да откажат или да отложат важни за Вас проекти. У дома близките Ви сигурно са силно притеснени не само от коронавируса, но и от това, което предстои в икономически план.

Затова е изключително важно точно сега да се фокусирате върху изграждането на още по-силни взаимоотношения със своите семейства, приятели, клиенти и доставчици. Като всички хора, и те имат нужда от опора, която Вие можете да им дадете. Всеки път, когато успеете да направите това, ще намирате и начин да решите и материалните си проблеми. Неслучайно много водещи компании осигуриха напълно безплатен онлайн достъп до платформите си за определен период от време. Такъв жест е трудно да бъде забравен.

3. Не търсете продажби, а давайте стойност

Точно сега повечето хора изграждат у себе си още по-голяма вътрешна съпротива срещу опитите някой да им продаде нещо. В несигурни времена те са по-склонни да се откажат, да се затворят и да не допуснат търговците близо до себе си. Но това, което всички ние искаме през цялото време, е повече стойност. Сега повече от всякога търсим решения, които да ни помогнат да посрещнем по-спокойно опасностите, да уловим по-бързо възможностите или да подобрим значително уменията си. Ако наблегнете на някое (или всички) от тези три решения, продажбите ще дойдат сами.

Наш клиент в областта на международните екскурзии например успя само за няколко дни и с цената на огромни разходи да прибере от чужбина всичките си туристи, които бяха изправени пред заплахата да останат блокирани в друга държава. Много от конкурентите му не го направиха. Как мислите, след като кризата отмине, кой ще има по-големи шансове да привлече нови клиенти? 

4. Не мислете за загубите, а вижте възможностите

Нещата, които някога сме смятали за даденост, в един момент изчезват. Някои хора така и не свикват с тази мисъл. Други приемат това, което се е случило, и се опитват да започнат нещо ново. Оглеждайте се за нови идеи, нова енергия, нови инструменти и нови ресурси. Може би точно сега е времето да предизвикате отново себе си. Добре забравена стара идея може да Ви свърши чудесна работа. А защо да не помислите и за нов продукт или услуга за клиентите си, като стъпите на вече съществуващите? Може би имате много съдържание, което можете да преобразувате по начин, който да Ви помогне.

Ако сте в сектор, силно засегнат от истерията покрай коронавируса, помислете дали не можете да реорганизирате процесите си. Някои затворени по принуда ресторанти например вече започнаха активно да предлагат само доставка по домовете – и бележат завиден успех. Други компании, които са успели във времето да изградят сериозна база данни с клиенти, успешно им продават напълно различни продукти или услуги. Наш клиент в Естония вместо да се примири със съдбата си и да приеме факта, че браншът му като цяло е пред тотален колапс, променя изцяло фокуса си и започва да предлага на клиентите си вино от цял свят с доставка по домовете.  

5. Забравете за трудностите и мислете за напредъка си

Нещата може и да не са толкова лесни, колкото са били преди. Новите трудности могат или да Ви съборят, или да разкрият неподозирани от Вас възможности. Мускулите на тялото Ви стават по-силни, когато работят срещу определена съпротива. Същото важи и за „мускулите“ на мисленето Ви, на Вашия характер. Затова гледайте на този период на предизвикателства като възможност да постигнете най-големия си напредък като човешко същество и като компания – едновременно в материален и в духовен смисъл.

6. Не гледайте в бъдещето, а живейте днес

Бъдещето е абстракция – то не съществува по друг начин, освен като идеята, която имаме за него. Единственото истинско бъдеще, е това, което създаваме сами, като работим ден след ден за неговото постигане. Мислете за това, което можете да направите наистина най-добре в следващия ден, за да бъде по-следващият още по-добър за Вас. Така няма да Ви трябват съветите на лъжепророци, а ще разчитате най-вече на себе си.

7. Забравете кой сте били, а мислете кой можете да бъдете

Много хора определят себе си според външните събития. Когато тези събития рязко се променят, хората забравят кои са. Вместо това се опитват да запазят това, което са били. От сега нататък се вглеждайте повече в себе си – в мечтите, идеалите, ценностите и принципите, които споделяте. Те обикновено са устойчиви във времето, независимо от обстоятелствата. Възползвайте се от объркването заради външната среда и бъдете по-целенасочени, по-самостоятелни и по-мотивирани заради самите себе си. Това е Вашият шанс да преосмислите позиционирането си на пазара, да се разделите с продуктите или услугите, които са Ви били в тежест и да останете изцяло верни на принципите, заради които сте изградили компанията, която управлявате или в която работите.

8. Не мислете за събитията, а за начина, по който им отговаряте

Когато нещата вървят добре, хората си мислят, че могат да контролират събитията. Точно затова те се чувстват победени и отчаяни, когато посоката се промени. Най-успешните хора в света разбират отлично, че не могат да контролират събитията. Вместо това те наблягат върху опитите си да им отговорят по възможно най-креативния начин. Всеки път, когато усещате страх, несигурност или дискомфорт, това е добре. За Вас е налице отлична възможност да насочите енергията си към възможно най-добрия отговор на събитията, които предстоят.

Добрият пример, който можем да посочим тук, е с производителя на бира BrewDog. Компанията успя само за седмица така да преобразува производствената си линия, че да започне да произвежда дезинфектант за ръце. Може би си мислите, че това ще им донесе добра печалба, но се лъжете. Всъщност, от BrewDog раздават новия си продукт безплатно на всеки, който се нуждае от него. 

9. Не мислете за това, което нямате, а работете с наличното в момента

Когато животът ни се обърка фундаментално, е съвсем нормално повечето неща, от които имаме нужда, да липсват – например информация, знание, пари, персонал или система. Това може да парализира много хора, които не смеят да вземат решения и да действат. Има стратегически правилен отговор и на това предизвикателство. Използвайте всеки наличен ресурс, за да постигнете множество малки победи. Така ще напреднете възможно най-много за кратко време. Ценете това, с което вече разполагате и Вашата увереност в собствените Ви умения и сили ще расте непрекъснато. Вече имаме много примери за компании, които успяват да намерят ново приложение на отпадъците от тяхната продукция – например оператор на верига заведения, който използва вече използваното кафе, за да произвежда от него чаши.

10. Не се оплаквайте, а бъдете благодарни

В трудни времена всеки трябва да вземе сам за себе си едно важно решение: да се оплаква или да бъде благодарен за това, което има. В среда, в която негативните чувства имат значителен превес, последствията от това решение са много по-сериозни. Оплакването привлича само негативни мисли и хора. Благодарността, от друга страна, ни дава възможност да мислим и да действаме най-правилно, за да постигаме най-добрите резултати. Затова всеки следващ ден бъдете готови да посрещнете възможно най-добрите последствия за себе си.

Сами избираме докъде ще стигнем

В обобщение можем да кажем, че промяната към по-добро е в нашите ръце. И не е нужно тази промяна да се случва постепенно. Тя може да бъде като експлозия. И да доведе до радикално подобрение в живота, работата и резултатите на всеки един от нас.

Процесът е ясен, но никак не е лесен. Трябва всеки от нас да знае точно какво иска и да е готов да направи огромни скокове, изпълнени с вяра в себе си, за да стигне до края.

Тези огромни скокове се случват само тогава, когато сами се поставим в ситуация, при която трябва да бъдем нещо много повече от това, което сме в момента. В тези ситуации ще трябва да решим какви хора трябва да бъдем и след това да действаме така, сякаш вече сме точно такива.

Докато се адаптираме към тази трудна за разбиране среда, ще развием себе си като личности с разширен обхват на съзнанието. С други думи, ще разширим собственото си възприятие за себе си и за възможностите си.

Няма граница за тези възможности. Но ще трябва да изберем сами докъде искаме да стигнем – и къде сами ще си наложим ограничения.

*

Какво можете да направите сега?

1. Вече сме помогнали на много компании като Вашата, в десетки европейски държави и на различни езици. Затова, независимо от това какви са продуктите или услугите, които предлагате, със сигурност ще можем да Ви бъдем полезни. Свържете се с нас още сега, за да обсъдим заедно какво можете да направите, за да постигнете по-добри резултати от досегашните. Възможностите са толкова много!

2. Ако тази статия от блога ни Ви харесва и искате да получавате известия при публикуване на нова статия, абонирайте се за бюлетина ни, като кликнете тук. Ще Ви изпращаме имейл винаги когато имаме ново и полезно за Вас съдържание.

3. Ако искате да работите при нас, изпратете ни имейл на office@mediaposthitmail.bg като посочите в коя област от услугите ни искате да работите с какво според Вас можете да допринесете за общата ни цел – по-добри резултати за клиентите на „Медияпост Хит Мейл“.

4. Разкажете и на приятелите си за чудесното съдържание, което публикуваме в блога. Споделете линк към тази статия само с един клик в LinkedIn, Twitter или Facebook