bg Понеделник - Петък 09:00-18:00
Имейл: office@mediaposthitmail.bg Телефон: +359 2 962 86 29
bg Понеделник - Петък 09:00-18:00
Имейл: office@mediaposthitmail.bg Телефон: +359 2 962 86 29

Как да отличите своя онлайн магазин по време на Black Friday кампаниите?

Периодът около Черен петък е сред най-натоварените за всеки онлайн магазин. Предварителната подготовка и изготвянето на стратегия са ключови за успешното провеждане на една Black Friday кампания. Друг важен фактор е добрата организация на логистичните процеси, които често са пренебрегвани, но могат да доведат до много проблеми, ако не се подготвят добре. Затова е важно да отделите нужното време, за да планирате и разпределите добре задачите на своя екип – само така ще можете да влезете в най-натоварения период на годината с увереността, че сте подготвени за всякакви ситуации.

Black Friday отдавна се е превърнал във фактор за всеки бизнес, без значение дали ще се включи със специални предложения или не. Това е периодът в годината, когато рекламните импресии удвояват цените си, куриерите доставят със закъснение, а част от търговците генерират приходи, които им позволяват да работят безпроблемно през следващите 12 месеца. Всичко това е свързано с огромни усилия за маркетинговите специалисти, на които се налага да намерят начини да изпъкнат сред морето от рекламни послания, за да постигнат заложените от компаниите цели.

Ето защо днес решихме да споделим с вас нашите лесно приложими идеи, които ще ви помогнат да посрещнете Black Friday достатъчно подготвени.

Първи стъпки – анализ и проучване

Подготовката за Черния петък обикновено започва няколко седмици по-рано, а понякога още в края на лятото. Първата и най-важна стъпка е да направите реалистична преценка на възможностите си. Това включва отделянето на бюджет за реклама, който да бъде достатъчно висок, за да постигнете нужния ръст в продажбите си, но не дотолкова, че да затрудни финансите ви, в случай че не постигнете търсения ефект. Добра идея е да сте наясно и със складовата си наличност. Най-лошата услуга, която може да си направите, е да изчерпате продуктите си още в първите дни на кампанията. Тогава не само се обричате на провал, а и рискувате да изгубите клиентите си.

Препоръчително е да обмислите и каква отстъпка може да си позволи вашият бизнес. Ако процентът ви се струва твърде малък, особено в сравнение с конкурентите ви, тогава предложете на клиентите си безплатна услуга или продукт. Това ще компенсира разликата в отстъпките, а идеята за подарък по правило се харесва на масовия потребител.

Има и още една алтернатива за бизнесите с по-ограничен бюджет. Може да комбинирате най-търсените и желани продукти с такива, които потребителите не купуват често. Тези комплекти също ще компенсират по-малкия процент намаление, а и ще Ви освободят от натрупаната и непродаваема стока.

Съветваме ви да проучите Black Friday кампаниите си за последните години и да анализирате силните и слабите им страни. Хубаво е да потърсите повтарящи се модели и тенденции, независимо дали са довели до положителен или отрицателен резултат. Когато разполагате с подробно проучване, ще ви бъде много по-лесно да планирате текущата си кампания.

Във връзка с проучването е препоръчително да си сверите часовника и с конкуренцията. Ако имате възможност, разучете техни миналогодишни кампании или просто наблюдавайте как протичат текущите им. Не е задължително да копирате или имитирате някого. Целта е да имате обща представа какво се случва около вас, за да може по-лесно да изградите стратегия, с която онлайн магазинът ви да изпъкне – дори ако това означава да я промените в движение.

Комуникация с посредниците

Независимо колко голям е бизнесът ви и какви са мащабите на вашата кампания по време на Черен петък, неизбежно е да работите с посредници или партньори. Те може да са фулфилмънт център или фирма за куриерски доставки. Във всеки случай е добра идея да проведете няколко разговора с тях, за да се подготвите за предстоящия интензивен период.

Препоръчваме ви да обсъдите с тях възможностите и капацитета им. Така ще сте наясно какво забавяне може да очаквате и съответно да предупредите клиентите си навреме. Разбира се, няма как да предвидите с точност какво ще се случи, но е добре да сте информирани за възможните сценарии.

Възможности за колаборации

Когато говорим за партньорства, няма как да пропуснем и актуалната в последните години тенденция за комбиниране на кампании с партньори. Доста бизнеси обединяват усилия, за да достигнат до повече потребители и да увеличат продажбите си. Много често става дума за допълващи се продукти, но това не е задължително условие – достатъчно е таргет аудиториите ви да са сходни, а продуктите ви да не се конкурират пряко.

Не на последно място, колаборациите са подходящи и за бизнеси, които не могат да отделят голям бюджет за реклама или да обявят висок процент отстъпка. Комбинирайки усилията си, те значително повишават шансовете си за успех – без значение дали става въпрос за крос имейлинг или размяна на постове.

Ако продуктите ви го позволяват, помислете и за колаборация с инфлуенсъри – при правилен подбор, можете да постигнете забележителни резултати.  

Имейлинг преди и по време на Черен петък

Един от плюсовете на натоварения период около Черния петък е засилената потребителска активност. Вашите клиенти очакват Голямото намаление и отрано започват да следят какво публикувате и им изпращате. Именно затова не се притеснявайте да бъдете по-агресивни в комуникацията си с тях. Те искат да бъдат информирани, за да изберат най-добрите оферти и промоции.

Бъдете сигурни, че потребителите ще следят електронната си поща по-често. Това ви дава идеална възможност да задействате имейл кампаниите си. Изпратете до базата си с контакти нюзлетър, с който да ги “подгреете“ за предстоящите намаления. Важно е да поддържате тази комуникация и по време на самата кампания. Така например, cart abandonment имейлите ще са особено полезни за по-колебливите клиенти, които имат нужда от допълнително убеждаване, за да направят покупка. Внимателно помислете как да настроите автоматичните имейли – в периода на Black Friday е удачно да скъсите времето на получаването им.

Съветът ни е да бъдете по-активни не само в имейлите, но и в социалните мрежи, и всички комуникационни канали. Вашите конкуренти със сигурност ще се борят ожесточено за потребителското внимание. Ако искате да изпъкнете пред тях, поддържането на добра комуникация е абсолютният минимум, който можете да постигнете. Това, с което може да се отличите, е по-скоро съобщението и подходът към клиентите.

Избор на криейтив

Както вече споменахме, активната комуникация с клиентите не е достатъчна, ако целта ви е да отличите своята Black Friday кампания. Важно е да обърнете внимание на криейтивът, защото това ще бъде лицето на вашата компания.

Black Friday е идеалното време да тествате интензивно различни криейтиви. Имайте предвид, че при някои клиенти ще работят традиционните визии и текстове. Те ще бъдат привлечени от ясни и изчистени концепции като „Купете 2 на цената на 1“ или „Вземете сега на най-ниска цена“.

Други потребители обаче ще се заинтригуват от по-алтернативни и нестандартни криейтиви. За да ги грабнете, ще трябва да подходите креативно – така например, може да обвържете пазаруването на Черен петък с ранно закупуване на коледни подаръци. Тази стратегия е особено успешна за хората с натоварен график или тези, които не обичат да губят време в шопинг по празниците.

Какъвто и подход да изберете, важно е да имате ясно определена цел. Постарайте се редовно да следите и анализирате дали постигате зададената цел. Само така ще може да реагирате навреме и да нанесете необходимите промени, ако забележите, че даден криейтив не постига желания успех.

Допълнителни ползи

Масова практика е да се инвестират много време, труд и пари в самата Black Friday кампания, а след това да не се полагат никакви усилия за задържане на новопривлечените клиенти. Колкото и завидни резултати да постигнете с кампанията си, няма как те да поддържат добрия ви имидж в дългосрочен план, ако не продължите да влагате усилия.

Но нека разгледаме няколко конкретни примера за такива стратегии. Програмите за лоялност са чудесен начин да превърнете еднократните купувачи в постоянни и верни клиенти. Съветваме ви да се спрете на механизъм, при който се събират точки при всяка покупка. Така вашите клиенти ще бъдат мотивирани да се върнат в онлайн магазина ви и след Черния петък и да поръчат отново. Лоялните програми имат още един бонус – чрез тях може да събирате потребителски данни, които после да използвате за имейл маркетинг.

Друг вариант, който с времето ще изплати многократно първоначалната инвестиция, е стартирането на регулярни нюзлетъри или поредици от имейли. Използвайте натрупаната база данни по време на Черен петък, за да започнете активно да комуникирате с клиентите си – предлагайте им достъп до специални оферти, възможност за предварителна поръчка на нови продукти или им изпращайте полезна информация.

Не забравяйте ремаркетинг кампаниите – трафикът, който натрупате по време на Black Friday, лесно може да бъде използван в регулярната ви рекламна кампания или за по-целенасочени кампании, свързани с намаления – като Cyber Monday и Коледа.

В заключение към дотук казаното, може да добавим, че няма точна формула, която да следвате, за да отличите своя онлайн магазин по време на Black Friday кампаниите. Но вярвам, че насоките, които ви дадохме, ще ви помогнат да откриете правилната формула, която работи за вашия бизнес. Призоваваме ви да експериментирате смело и да бъдете находчиви, за да изпъкнете пред конкуренцията, а и да разширите базата си от клиенти. Разбира се, без да губите фокус върху резултатите – директните и последващите.

Автор: Яна Петрова

***

Какво можете да направите сега?

1. Вече сме помогнали на много компании като Вашата, в десетки европейски държави и на различни езици. Затова, независимо от това какви са продуктите или услугите, които предлагате, със сигурност ще можем да Ви бъдем полезни. Свържете се с нас още сега, за да обсъдим заедно какво можете да направите, за да постигнете по-добри резултати от досегашните. Възможностите са толкова много!

2. Ако тази статия от блога ни Ви харесва и искате да получавате известия при публикуване на нова статия, абонирайте се за бюлетина ни, като кликнете тук. Ще Ви изпращаме имейл винаги когато имаме ново и полезно за Вас съдържание.

3. Ако искате да работите при нас, изпратете ни имейл на office@mediaposthitmail.bg като посочите в коя област от услугите ни искате да работите с какво според Вас можете да допринесете за общата ни цел – по-добри резултати за клиентите на „Медияпост Хит Мейл“.4. Разкажете и на приятелите си за чудесното съдържание, което публикуваме в блога. Споделете линк към тази статия само с един клик в LinkedInTwitter или Facebook