bg Понеделник - Петък 09:00-18:00
Имейл: office@mediaposthitmail.bg Телефон: +359 2 962 86 29
bg Понеделник - Петък 09:00-18:00
Имейл: office@mediaposthitmail.bg Телефон: +359 2 962 86 29

Ролята на игровизацията (Gamification) в промоционалните кампании

Когато говорим за привличане на нови клиенти или увеличаване на продажбите, няма как да пропуснем промоционалните кампании. Те са сред най-популярните маркетингови активности. Прилагат се често, защото носят редица ползи на бизнеса. Повишава се познаваемостта на бранда, увеличава се базата данни с клиенти, а от там и броят на продажбите.

Наред с всичките им преимущества, промоционалните кампании изискват значителна предварителна подготовка. Необходимо е да подберете правилния механизъм за провеждане, който да пасне на Вашата аудитория. Това от своя страна изисква да познавате много добре крайните си клиенти. Важно е и кампанията Ви да се отличава от морето от кампании. Колкото до логистичната част, за нея спокойно може да напишем цяла книга.

Не на последно място, при организиране на подобна кампания трябва да вземете предвид още един фактор. А именно всички онези глобални и регионални тенденции, които влияят върху поведението на хората. Това поведение диктува и потребителските нужди, което пък се отразява върху цялата промоция. Включително и върху успеха й.

Но тази статия не цели да бъде наръчник по провеждане на промо кампании. Идеята е да разгледаме как игровизацията (gamification) може да допринесе за още по-добри резултати на кампанията. На първо време обаче, трябва да разясним какво всъщност означава това понятие.

Игровизацията не е детска игра

В основата си игровизацията представлява вкарването на игрови елементи в иначе неигрови ситуации. Пример за такива игрови елементи са значки за постижения, нива, точки, класации и т.н. Когато ги добавите в промоцията, потребителите Ви ще са по-мотивирани да участват, тъй като ще постигат резултати или ще минават нива.

Игровизацията събужда състезателния характер на всеки човек. Хората обичат да се надпреварват и да побеждават. И когато промоционалната кампания им предоставя тази възможност, те стават много по-ангажирани с Вашия бранд. Вниманието и интересът им се задържат за по-дълго време. Но какви ползи носи това на промоцията Ви?

Всичко зависи от заложените маркетингови цели за конкретната кампания. Така например, целта Ви може да е потребителите да купят определен продукт или услуга. В замяна на покупката, те ще получат точки. Тези точки може да бъдат използвани като отстъпки за други Ваши продукти или услуги. А защо не и като разменна монета за някоя голяма награда? Ако пък целта Ви е да повишите популярността на марката си, тогава може да създадете игра с нива. За да се достигне следващото ниво, потребителите ще трябва да извършат някакво действие – да качат снимка с Ваш продукт, да Ви последват в социалните мрежи или др. Важното е, че ще бъдат постоянно ангажирани с Вас.

С други думи, чрез игровизацията може да се постигат директни маркетингови цели. Благодарение на игровите елементи, потребителите са подтикнати към определени действия или определено поведение. Това Ви спестява значителни ресурси като време, усилия и средства. Една промоционална кампания, която не включва gamification, изисква повече търпение и креативност, за да постигнете целта си. Просто защото хората няма да бъдат толкова мотивирани и заинтригувани да действат бързо.

Но игровизацията не е толкова елементарен механизъм, колкото изглежда. Игровите елементи звучат забавно, но настройката им изисква време и подготовка. Нека разгледаме основните стъпки за имплементирането на този механизъм в промоционална кампания.

Опознайте аудиторията си и дефинирайте ясни цели

Тези две стъпки са задължителни при организирането на каквато и да е промоционална кампания (включително и на такава, която не включва gamification). По-специфичното в случая е, че трябва да съобразите игровите елементи с възрастта, пола, локацията и интересите на аудиторията. Само си представете как би реагирала една 70-годишна дама, ако трябва да мине 3 нива, за да получи 20% отстъпка? Шансът да я загубите като клиент е 110%.

Дефинирането на маркетинг целите е от изключително значение. Обмислете добре какво искате да постигне чрез играта и към какво подтиквате потребителите си. Когато сте наясно с това, създаването на играта или включването на игровите елементи става много по-лесно и бързо. В обратния случай, ще създадете игра или елемент, покрай който да напаснете целта си. Това се равнява на строене на къща без основи.

Друга важна стъпка е да определите продължителността на самата игра, а от там и на кампанията. Ако потребителите разполагат с твърде много време, те няма да бързат да се включат. Възможно е да го оставят за по-късен етап, а после да забравят изцяло за Вас. Препоръчваме Ви да създадете т.н. sense of urgency или чувство на неотложност. Задайте кратки, но разумни срокове за събиране на точки или значки. Ако сте избрали игра с нива, нека всяко ниво има краен срок, след който потребителят да отпада от надпреварата. По този начин потребителите Ви ще знаят, че трябва да са по-активни и ангажирани, ако искат да спечелят.

Рисковете на игровизацията

Най-големият риск, който крие gamification, е да прибързатесъс самото създаване на играта или игровите елементи. Ако „претупате“ този важен етап, обричате цялата кампания на провал. Игри, които са недовършени или имат неясни правила, вероятно ще откажат по-голямата част от аудиторията Ви да участва. Не се притеснявайте, ако нямате опит в създаването на подобни елементи или механизми. Винаги може да делегирате игровизацията на професионалисти или специализирана маркетинг агенция.

Същото важи и за твърде сложните и комплексни игри. Ако потребителите трябва да прочетат много инструкции или да изпълняват дълъг списък със задачи, рискувате да загубите вниманието им. Разбира се, това не означава да заложите на скучни условия или препятствия. Направете играта предизвикателна, за да задържите интереса на играчите, но не и невъзможна за преодоляване.

Най-важното условие при игровизацията е всичко да бъде лесно за разбиране, удобно и забавно. В крайна сметка, целта Ви е да създадете незабравимо и вълнуващо преживяване на потенциалните си клиенти. Така не само ще ги превърнете в реални такива, но и ще изпъкнете пред конкуренцията.

Няколко безплатни готови идеи от нас

Да предположим, че досега не сте използвали игрови елементи в маркетинг кампаниите си. Съветваме Ви да започнете с нещо малко, за да придобиете опит и увереност за в бъдеще. Ако изпитвате затруднения или имате допълнителни въпроси, просто се свържете с нас и ние ще Ви съдействаме. Заедно ще изградим цялостната концепция на кампанията Ви и ще използваме игровизацията по най-оптималния за Вас начин.

#1 Колелото на късмета

Колелото на късмета е много лесен и забавен начин да експериментирате. Може да го разделите на колкото искате сектора и да предложите най-разнообразни награди. Независимо дали ще се спрете на отстъпки, малки до средни подаръци или безплатни материали (напр. електронни книги, готови темплейти и графики), потребителите Ви ще останат много доволни. Всяко завъртане на колелото ще им носи награда. А кой не обича да печели?

За още по-добри резултати, използвайте това виртуално колело в pop-up прозорец. Опитът показва, че потребителите много често игнорират тези прозорци. Когато им дадете нещо в замяна на имейла им, те ще са по-склонни да предоставят данните си. А когато това нещо е сигурна печалба, мотивацията се удвоява.

#2 Completeness meter или скала за постижения

Друг интересен начин да тренирате с игровизацията е т.н. completeness meter или скала, която да отчита прогрес и постижения. Вероятно сте попадали на подобен елемент в профила си в LinkedIn. Колкото повече информация предоставяте за себе си, толкова по-развит и откриваем става профилът Ви.

Същият механизъм може да приложите и на Вашия уебсайт. Нивата на скалата отново определяте Вие. Прогресът на потребителите Ви може да се измерва в предоставяне на информация, брой покупки, попълнени въпросници и т.н. Добра идея е да предложите бонуси, отстъпки или дребни награди при достигането на дадено ниво. Така ще стимулирате допълнително своите потребители.

#3 Дигитални баджове

Подобно на скалата за постижения, електронните значки също действат мотивиращо на потребителите Ви. Отново може да ги настроите според потребителската активност – покупки, препоръки към други или нови потребители, следване в социалните мрежи или др. Ако искате да постигнете още по-добри резултати, Ви съветваме да определите една голяма награда за потребителя, събрал всички баджове. Тази награда може да е физическа или отново под формата на отстъпка или специална оферта. Идеята е потребителите ясно да виждат какво ще получат, ако положат повече усилия. 

В заключение може да обобщим, че игровизацията е страхотен начин да подобрите и подсилите ефекта на промоционалните си кампании. Благодарение на забавни и интригуващи игрови елементи ще задържите по-дълго потребителското внимание. В допълнение ще заздравите връзката с потребителите си, тъй като ще им предложите едно различно преживяване. В никакъв случай обаче не подценявайте игровизацията. Отделете време, за да обмислите внимателно всяка стъпка от процеса и да създадете наистина качествен продукт. Не се страхувайте да експериментирате, а при проблем да потърсите професионална помощ.

Автор: Яна Петрова

***

Какво можете да направите сега?

1. Вече сме помогнали на много компании като Вашата, в десетки европейски държави и на различни езици. Затова, независимо от това какви са продуктите или услугите, които предлагате, със сигурност ще можем да Ви бъдем полезни. Свържете се с нас още сега, за да обсъдим заедно какво можете да направите, за да постигнете по-добри резултати от досегашните. Възможностите са толкова много!

2. Ако тази статия от блога ни Ви харесва и искате да получавате известия при публикуване на нова статия, абонирайте се за бюлетина ни, като кликнете тук. Ще Ви изпращаме имейл винаги когато имаме ново и полезно за Вас съдържание.

3. Ако искате да работите при нас, изпратете ни имейл на office@mediaposthitmail.bg като посочите в коя област от услугите ни искате да работите с какво според Вас можете да допринесете за общата ни цел – по-добри резултати за клиентите на „Медияпост Хит Мейл“.4. Разкажете и на приятелите си за чудесното съдържание, което публикуваме в блога. Споделете линк към тази статия само с един клик в LinkedInTwitter или Facebook